Nuo to laiko kai 1876 metais A. Grehamas Bellas išrado
telefoną daugelis nebeįsivaizduoja savo gyvenimo be fiksuoto ar mobilaus ryšio
telekomunikacijų. Praėjo daugiau nei 130 metų nuo pasaulį apvertusio įvykio.
Per tą laikotarpį pasikeitė išties nemažai, rinkoje vis labiau dominuoja
išmanieji telefonai, internetinės paslaugos, didelis technologijų progresas
akivaizdus ir jo teikiamą naudą bei pasekmes jaučia visi. Apie šiuolaikines
telekomunikacijų sistemas, skambučių valdymą bei signalizaciją – šiame trumpų straipsnių cikle.
I. Pradžia
Pirminis telefono
ryšys, dar kitaip žinomas, kaip POTS (plain old telephone service) buvo
sukurtas tam, kad sujungti du pokalbio dalyvius, esančius skirtinguose A ir B
taškuose siekiant perduoti garsinę informaciją. Visa tai puikiai pavyko
panaudojus pagrindines detales - vario laidus ir tuometinį telefono ragelio
analogą. Toks sujungimas tada reikalavo nemažai pastangų, lėšų tiesiant linijas,
o papildomų paslaugų poreikis tuomet dar praktiškai buvo artimas 0. Po 1890 atsiradus
didesniems tinklams ir prisijungus daugiau abonentų gimė viešasis komutuojamas telefoninis
tinklas PSTN (public switched telephone network), reikėjo spręsti komutacijos
problemą – kaip efektyviai sujungti abonentus, optimizuoti linijų naudojimą ir
apkrovą. Tuo laikotarpiu sujungimai buvo vykdomi naudojant grandinių komutaciją(circuit
switched networks), kuomet skambinantysis pakeldavo ragelį, susisiekdavo su
operatore, o ši – pagal pageidavimą sujungdavo vartotoją su kitu abonentu
perkišdama laidus komutavimo stotelėje (switchboard). Kitaip tariant, operatorė
atlikdavo komutatoriaus PBX (private branch exchange) funkciją. Tokio
komutavimo blogybė – lėtas komutavimas; užimta visa fizinė linija vienam
pokalbiui, kol jis nesibaigia; brangus pats linijos įrengimas. Taip pat tokiose
linijose vyravo tik vieno tipo signalizacija – skambinimas (ringing).
Rankinė komutacija prie komutavimo stotelės |
Plečiantis ir
atsirandant naujiems tinklams, vietinis telefoninis tinklas buvo geras tol, kol
abu abonentai buvo viename ir tame pačiame tinkle. Tam, kad būtų galima
paskambinti į gretimą arba kitą tinklą, buvo sugalvota sujungti komutatorius
tarpusavyje naudojant kamieninius(trunk) sujungimus-linijas. Šiose specialiose
linijose be garsinės informacijos taip pat eina ir signalizacijos(valdymo)
informacija. Valdymo informacija
perduodama skirtingais tonais ir atitinkamomis pauzėmis tarp jų – DTMF metodas,
todėl ne veltui kiekvienas mygtukas šiuolaikiniame telefone turi savo atitinkamą
toną.
PSTN signalizavimo sistema |
II. Komutacija
Pradėjus
vystytis skaičiavimo įrenginiams 1892 metais Almonas Strowgeris sukūrė
automatinį komutatorių, kuris naudojo elektrines rėles ir visiškai padėjo
atsisakyti varginančio ir lėto rankinio komutavimo. Tačiau patys prietaisai vis
dėlto vangiai plito iki 1925 metų, o Amerikoje kai kur rankinis komutavimas vis
dar buvo naudojamas iki pat šešiasdešimtųjų. 1960 metais atsiradus
kompiuterinei technikai, buvo sugalvotas grandinių komutacijos analogas –
paketinė komutacija. Komutavimo uždavinys pamažu buvo perkeltas skaitmeniniams
procesoriams. Sukurtos kompiuterizuotos komutacinės stotys ir kita įranga leido
ypač sparčiai apdoroti sujungimus ir skambučio sesijos valdymą. Vis dėlto komutatorių
atmintyje laikoma komutavimo programa turėjo savų trūkumų. Pirmiausiai tai
nebuvo pats lanksčiausias sprendimas, siekiant ateityje prisitaikyti prie
pokyčių ir naujų paslaugų teikimo. Programuoti komutatorius galėjo tik techninę
jų dalį gerai išmanantys specialistai, be to kiekvieną kartą darant bent
minimalų pakeitimą, reikėdavo perprogramuoti daugelį komutatorių, kurie
dažniausiai būna skirtingų gamintojų, naudoja nestandartizuotus interfeisus ir
t.t. Visa tai kainuodavo nemažus pinigus, ilgai trukdavo bei buvo neefektyvu.
III. Paketinė
komutacija ir intelektualieji tinklai
Nuo 1976
balso duomenys ir tinklo valdymo signalai buvo atskirti į bendrojo kanalo
signalizaciją CCS (common-channel signalling) ir siunčiami atskirose linijose kaip
paketinė informacija. Iki tol, kaip anksčiau aiškinomės – balso duomenys ir
valdymo signalai ėjo kartu vienoje kamieninėje(trunk) linijoje naudojant
grandinių komutaciją. Šis atskyrimas leido sudaryti trijų lygių telefoninio
tinklo architektūrą(abonentų lygis, komutavimo mazgų lygis bei signalizacijos
lygis) bei davė didžiulį postūmį link intelektualiųjų telekomunikacinių tinklų
kūrimo.
AIN architektūra |
Šioje
architektūroje aukščiausiame sluoksnyje yra signalų persiuntimo mazgai STP
(signal transfer points) – paketiniai komutatoriai, per kuriuos galima valdyti telefoninio
tinklo PBX komutatorius ir skambinimo procesą. Visa tai leidžia žymiai lengviau
atskirti naujos programos ar paslaugos logiką su išoriniais duomenimis atskiroje
platformoje, nei kad įterpiant ją į patį PBX komutatorių. Todėl dar papildžius
nagrinėjąmą tinklo modelį, regioninės Bell companijos atšakos apibrėžė
intelektualiųjų tinklų IN (intelligent networks) sąvoką. Virš visų trijų
sluoksnių atsirado aplikacijų arba paslaugų kūrimo platformų lygis, kuris
užbaigė architektūrinį šiuolaikinių telekomunikacinių tinklų modelį. Pirmoji
tokio tinklo generacija pasirodė dar 70-taisiais pavadinimu SS6 (signaling
system 6), po dešimties metų sekė patobulinta ir šiandien plačiai naudojama
signalizacijos sistema SS7. Pagrindiniai SS7 sistemos privalumai: leidžia
sumažinti išlaidas, pasiekti geresnių spartos rezultatų (paketinė informacija
perduodama žymiai didesne sparta nei naudojant DTMF tonus), padidina saugumą (abonentai
negali tiesiogiai valdyti signalizacijos) bei įveda lankstumą ir skambučių
valdymo galimybę (gali būti perduodama bet kokia paketinė informacija net ir kintamo
ilgio paketais). Pristačius signalizacijos sistemos modelį atsirado visos
tobulinimo ir naujų paslaugų kūrimo galimybės AIN tinklams (advanced
intelligent networks) integruojantiems PSTN, GSM ir kitas telekomunikacijų
rūšis.
IV. Paslaugos IN tinkle
Šiuolaikinis telefonijos tinklas yra sudėtinga
architektūra, integruojanti PSTN, interneto ir bevielius GSM tinklus bei
naudojanti įvairius komunikavimo protokolus. Šiandien abonentui nereikia turėti
jokios papildomos įrangos, norint naudotis visomis pridėtinės vertės
paslaugomis ir jų teikiamomis funkcijomis. Tam užtenka paprasto telefono, t.y.
POTS galimybių, klaviatūros numerių paslaugų kodui surinkti bei įprastų
telekomunikacijoje naudojamų *, # telefoninių simbolių. Dar pačioje 60-ųjų pabaigoje pasirodė pirmosios pridėtinės vertės
paslaugos VAS (value added services), kaip skambučio laukimas, nukreipimas. Geriausiai
žinomos IN paslaugos buvo nemokami 800-asis ir kokybės 900-asis numeriai
pasirodę 1980 metais
JAV, taip pat trumpieji
numeriai. Skambinant tokiu numeriu paslauga turi ištransliuoti numerį, kuriuo
skambinama, į tikrąjį – esantį įmonėje, t.y. egzistuojantį telefonų tinkle. Tai dažniausiai
apsiribojama paprasčiausiai veiksmais, kaip paimti iš duomenų bazės atitinkamą
įrašą, panaudojant tranzakcijų mechanizmą, ir grąžinti naują numerį nukreipiančiajam
sujungimui.
Dabartiniu
metu siūloma įvairių paslaugų - pradedant virtualia privačia numeracija VPN, trumpųjų numerių transliacija, skambučių peradresavimu, laukimu-parkavimu,
selektyviniu skambinimu (telefonas skamba skirtinga melodija priklausomai nuo
skambinančiojo) ir blokavimu (blokuoti ir praleisti tik tam tikrus numerius)
bei begale kitų sudėtingesnių paslaugų kaip automatinis skambučių paskirstymas
(automatic call distribution) abonentus aptarnaujančioms operatorėms ir t.t.
Apie paslaugų kūrimą IN tinklams, jų konvergenciją ir SS7 protokolus – sekančioje dalyje.
Likit prisijungę.
Literatūra: Programming Converged Networks, Ravi Jain, John-Luc Baker, Farooq Anjum, 2005, Wiley, USA
Literatūra: Programming Converged Networks, Ravi Jain, John-Luc Baker, Farooq Anjum, 2005, Wiley, USA
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą